Når en bruker logger seg på Bilglassportalen blir kunderegistret oppdatert med Forsikringsselskap (som deles av alle i Bilglassportalen).
Det vil ikke bli tildelt reskontronummer til disse kundene. Det må gjøres manuelt. Ved å vise kundelisten ser en hvilken kunder som det ikke er satt reskontronummer på.
Når en samkjører med et annet system må man velge hvor kunder opprettes først:
- Alt 1. I kunderegister i regnskapssystem
- Alt.2 I Bilglassportalen
Nye kunder som opprettes i Bilglassportalen vil bli tildelt reskontronummer utfra «Neste Reskontronummer» på «Min Side» I Bilglassportalen
Dette gjelder ikke for felleskunder (dvs. kunder som opprettes pga. kjedeavtaler eller forsikringsselskap som deles av alle verksteder i Bilglassportalen). Da vi ikke vet om disse kundene finnes fra før i verkstedets regnskapssystem.
Dersom en benytter neste reskontronummer fra «faste data» må denne rettes i etterkant for å hindre at det blir feil ved oppretting av neste kunde.
Dersom verkstedet velger å registrere kundene i regnskapssystemet , må man rettes til riktig reskontronummer på kunden i Bilglassportalen.
I Bilglassportalen vil du få melding dersom du prøver å fakturer en kunde som mangler reskontronummer dersom denne kontrollen er satt på. Dette forutsetter at "Overfør til regnskap" er satt til ja på "Min Side"
Dersom det er nye felleskunder må du opprette denne kunden i ditt regnkapssystem og registrere reskontronummeret på kunden i Bilglassportalen.
Den enkleste er å la "Neste reskontronummer" være blank og sette "Overfør til Regnskap" til Ja. (Dvs. at kunderegister i regnkapssystemet er master),
Når en tar fakturajournal vil dette gjelder alle faktura i valgt datointervall. Kundejournal vil ta ut alle «nye kunder» i samme intervall. Denne behøver man ikke benytte dersom man har registrert kundene i regnskapssystemet først.