Bilglassportalen er relativt komplisert når det gjelder beregning av salgspris til kundene. Her er litt generell informasjon om hvordan det fungerer:


Det kan defineres rabatter og priser til kunder på følgende overordnede nivåer:


  • Priser/rabatter som gjelder for ett verksted
  • Priser/rabatter som gjelder for en kjede
  • Priser/rabatter som  gjelder for alle som bruker Bilglassportalen

NB! Det finnes ikke mulighet for regionale avtaler

Prioritering av pris og avtaler (for de som vil vite litt mer):


Prinsippet er slik at en først sjekker om det er en rabatt, deretter prisen som det skal gis rabatt på. Dersom det er en nettopris (vil det ikke beregnes rabatt).  I praksis betyr dette at dersom systemet finner en rabattgruppe for kjeden og en gitt kunde vil den benyttes. og rabatt på Verksted/kunde vil ikke blir benyttet.


  1. Sjekker om det er registrert en rabatt i Bilglassportalen på rabattgruppe (eks. på fontruter, bakruter osv.) for Kjede for  Kundenummer 
  2. Sjekker deretter det er registrert en rabatt i Bilglassportalen på rabattgruppe (eks. på fontruter, bakruter osv.) for Verkstedet for  Kundenummer 
  3. Sjekker deretter det er registrert en rabatt i Riis ERP system (M3) på kunden  Denne funksjonen ble fjernet 14.12.2015


  1. Sjekker om det er registrert  fast/nettopris (avvikspriser) på artikkelen i Bilglassportalen  for Kjede for Kundenummer
  2. Sjekker om det er registrert  fast/nettopris (avvikspriser) på artikkelen i Bilglassportalen  for Verksted for Kundenummer

 

  1. Sjekker deretter det er opprettet referanse i Bilglassportalen til prislister i M3 for Kjede for Kundenummer
  2. Sjekker deretter det er opprettet referanse i Bilglassportalen til prislister i M3 for Verksted for Kundenummer

  

Dersom det ikke finnes noe pris benyttes logikk for å finne pris i M3 (API).