Bilglassportalen er relativt komplisert når det gjelder beregning av salgspris til kundene. Her er litt generell informasjon om hvordan det fungerer:
Det kan defineres rabatter og priser til kunder på følgende overordnede nivåer:
- Priser/rabatter som gjelder for ett verksted
- Priser/rabatter som gjelder for en kjede
- Priser/rabatter som gjelder for alle som bruker Bilglassportalen
Prioritering av pris og avtaler (for de som vil vite litt mer):
Prinsippet er slik at en først sjekker om det er en rabatt, deretter prisen som det skal gis rabatt på. Dersom det er en nettopris (vil det ikke beregnes rabatt). I praksis betyr dette at dersom systemet finner en rabattgruppe for kjeden og en gitt kunde vil den benyttes. og rabatt på Verksted/kunde vil ikke blir benyttet.
-
Sjekker om det er registrert en rabatt i Bilglassportalen på rabattgruppe (eks. på fontruter, bakruter osv.) for Kjede for Kundenummer
-
Sjekker deretter det er registrert en rabatt i Bilglassportalen på rabattgruppe (eks. på fontruter, bakruter osv.) for Verkstedet for Kundenummer
-
Sjekker deretter det er registrert en rabatt i Riis ERP system (M3) på kundenDenne funksjonen ble fjernet 14.12.2015
-
Sjekker om det er registrert fast/nettopris (avvikspriser) på artikkelen i Bilglassportalen for Kjede for Kundenummer
-
Sjekker om det er registrert fast/nettopris (avvikspriser) på artikkelen i Bilglassportalen for Verksted for Kundenummer
-
Sjekker deretter det er opprettet referanse i Bilglassportalen til prislister i M3 for Kjede for Kundenummer
-
Sjekker deretter det er opprettet referanse i Bilglassportalen til prislister i M3 for Verksted for Kundenummer
Dersom det ikke finnes noe pris benyttes logikk for å finne pris i M3 (API).